Alimentació i Nutrició, Salut i medicina

7 símptomes de manca d’àcids Omega-3

salmón

Tothom sent a dir constantment que aquella marca de llet és tan bona, perquè és enriquida amb Omega-3, o que el peix blau aporta a la dieta aquest component. Et parlarem de què són els àcids d’Omega-3, quins són els seus beneficis i els símptomes que estàs baix d’àcids d’Omega-3.

Què són els àcids Omega-3

Els àcids grassos Omega-3 són, en realitat, un grup de greixos molt saludables, que contenen determinats aliments. Són molt beneficiosos tant per al cos com per a la ment.

A Espanya tenim els beneficis de la dieta mediterrània, que universalment s’accepta com una de les més saludables que existeixen. D’acord amb aquest fet, en el nostre país no hi hauria d’haver manca d’Omega-3; tanmateix, i això és perjudicial, en els darrers anys hem tendit a oblidar-la, en favor d’una altra mena d’alimentació més de moda.

El cas és que una dieta baixa en aquests elements clau pot causar trastorns de salut: de la manca de son a problemes de la pell. I, encara pitjor, fer augmentar el risc de patir la temuda cardiopatia.

Beneficis dels àcids Omega-3

Que els àcids grassos Omega-3 siguin greixos no significa que siguin perjudicials per a la salut, ja que tenim una concepció errònia d’aquestes. Els greixos es classifiquen en saturades, monoinsaturadas i poliinsaturades; dins d’aquesta última és on s’engloben els àcids Omega-3.

A més de beneficiosa, és imprescindible per al bon funcionament de l’organisme, atès que aquest no és capaç de sintetitzar-la de manera natural. Però, quins són tots aquests beneficis dels àcids grassos Omega-3? A continuació te’ls deixem!

Beneficis dels àcids Omega-3 pel cabell


Els beneficis dels àcids Omega-3 es reflecteixen principalment en el nostre cabell. També coneguts com DHA, la seva funció és la d’irrigar els teixits. Gràcies a ella, la sang transporta els nutrients als fol·licles pilosos per a reforçar-los, ja que és allí on es concentren les cèl·lules mare i on creix el cabell. En augmentar la quantitat d’aquests àcids, el pèl cobra una major força i densitat.

Beneficis dels àcids Omega-3 per la pell

Els beneficis dels àcids Omega-3 també es reflecteixen en la pell. Pel seu poder antiinflamatori, redueixen la inflamació o l’enrogiment de la pell. I ho aconsegueixen perquè estimulen els processos químics naturals del cos per a calmar la inflamació.

A més, tenen una funció reparadora i rejovenidora. Repara les membranes de les cèl·lules danyades perquè la pell cobri una major resistència enfront de les agressions internes i externes. I en ser humectants, tenen la capacitat de restaurar els greixos que perd la pell i revitalitzar-la quan es resseca.

Altres beneficis

Però a més de ser beneficiosos per a la pell i el cabell, els estudis també han revelat que el seu potencial va molt més allà. Els més destacats són els efectes antidepressius, la reducció dels nivells de triglicèrids i de les plaques de colesterol en les artèries, la contribució a mantenir la pressió arterial en nivells baixos i la prevenció del càncer.

D’altra banda, i com que els àcids grassos intervenen en la funció de les membranes que envolten les cèl·lules, hi ha concentracions elevades en cervell o en la retina de l’ull. Una aportació elevada afavoreix les seves funcions i reforça el sistema immunitari i l’endocrí, així com els pulmons i els vasos sanguinis.

Símptomes que estàs baix d’àcids d’Omega-3

1. Pell seca

Un dels avantatges dels greixos Omega-3 és que són molt bons per a la pell. Són en la membrana externa de les cèl·lules. Com menys en tens, més ressec és l’aspecte de la teva pell. Els àcids Omega-3 també contribueixen a l’absorció cutàniade certs nutrients, i alhora expulsen les partícules nocives de rebuig, fet pel qual s’obté una pell més resplendent i d’aparença més saludable.

2. Cabells febles i sense “vida”

Les afirmacions relatives a les parets de les cèl·lules de la pell també són vàlides per als fol·licles pilosos, on en condicions normals es concentren els àcids. Els àcids Omega-3 nodreixen els cabells i els enforteixen. A més a més, redueixen la inflamació del cuir cabellut, cosa que evita la possible caiguda dels cabells. La falta d’Omega-3 pot provocar que el teu cabell estigui més feble o sense “vida” i fins i tot que sigui més propens a la caiguda.

3. Ungles fràgils

Les ungles toves, les que es desprenen per capes o simplement les ungles fràgils són indicis que el teu cos té mancances, i podrien ser d’Omega-3. Si tens problemes amb les ungles, mira d’augmentar la ingesta d’aquests greixos. Aprofitem l’avinentesa per dir que és ideal de consumir-los (i això val tant per als minerals, les vitamines com, en general, per a tots els nutrients) en estat natural. En concret, en el cas dels àcids Omega-3, diversos estudis han conclòs que els àcids Omega-3 d’origen animal, com ara el peix blau, són d’absorció més fàcil pel cos que els d’origen vegetals. Per tant, Intenta de menjar més peix blau.

4. Problemes de son

Un estudi de la Universitat d’Òxford va ser ben concloent quan va asseverar que els qui tenen nivells més alts d’Omega-3 gaudien d’un son de més qualitat. Cal assenyalar que val més consumir-los al matí o al migdia, atès que si ho fas a l’hora de sopar, et poden mantenir desvetllat a l’hora d’anar a dormir.

5. Manca de concentració

Aquest és un altre dels símptomes de la falta d’àcids Omega-3. És sabut el fet que la falta d’Omega-3 pot generar problemes de concentració, de manera que, si és el teu cas, augmenta el consum de peix blau. Molta gent ha millorat els seus nivells de concentració augmentant la ingesta d’Omega-3.

6. Cansament

El cansament és un problema molt complex i pot tenir nombroses causes: no donarem pas aquí la recepta universal per eliminar-lo. Malgrat tot, se sap que una de les causes en pot ser la manca d’àcids Omega-3.Un estudi dut a terme a l’Hospital Vall d’Hebron, de la Universitat Autònoma de Barcelona, ho va demostrar. Si es fa créixer el consum d’àcids Omega-3 en la dieta pot augmentar l’energia en l’organisme.

7. Dolors en les articulacions

Els àcids grassos Omega-3 que conté el peix són agents antioxidants poderosos. Són importants, tal com que hem descrit, pels qui tenen dolor en les articulacions. Els àcids Omega-3 poden prevenir la inflamació, que inicia el procés de destrucció dels teixits i la degeneració de les articulacions.

Com augmentar els àcids d’Omega-3 en el teu organisme?

Si desitges augmentar els teus nivells d’àcids Omega-3, pots aconseguir-ho a través d’una dieta rica i variada. No obstant això, en el cas de les persones veganes o vegetarianes, o també en dones embarassades i en període de lactància, pot ser interessant el seu consum a través d’una suplementació. A més, existeixen opcions que no provenen del peix sinó que utilitzen oli d’algues.

Però, en quins aliments podem trobar els àcids Omega-3? Principalment en el peix i els mariscos, sobretot la tonyina, el verat, les sardines, el salmó i els arengs. Dins de les opcions vegetals, es troben en les nous i les llavors, entre les quals destaquen les de llinosa i de xia i les nous negres. També l’oli de llinosa, de canola o de soia.

Si la teva dieta és variada i saludable i inclous amb regularitat els aliments que hem esmentat, el teu organisme podrà obtenir l’aportació recomanada per a gaudir d’una bona salut.