Alimentació i Nutrició, Salut i medicina

Dolços nadalencs: gaudir-ne, però amb control

Dulces de Navidad

Fa setmanes que estan a la venda els dolços nadalencs i molts hem començat a caure en la temptació. En dieta equilibrada poden ser excel·lents, però la mesura en el consum és fonamental per protegir la nostra salut cardiovascular. T’expliquem què hem de tenir en compte per gaudir-ne amb control.

Falten pocs dies per Nadal i ja fa setmanes que podem veure en tots els establiments d’alimentació prestatgeries plenes dels dolços típics d’aquesta època: torrons, massapans, polvorons o bombons a grapats que ens entren pels ulls i ens fan la boca aigua. Una temptació que, tot i que sabem que no és la més aconsellable per a la salut cardiovascular, se’ns fa irresistible molt abans que arribin aquestes festes tan esperades. Què hem de procurar?

Tot i que aquests dolços poden ser excel·lents en una dieta equilibrada, hem de ser conscients que abusar-ne ens implica una ingesta de més sucres i greixos. Les persones amb factors de risc cardiovascular, especialment els diabètics, han de tenir cura especial en el consum, anticipat o no, d’aquests dolços.

En previsió del més que probable afartament que ens donem per Nadal, hem de posar una mica de seny per poder gaudir d’aquests petits plaers:

  • Menjar-ne amb mesura. No cal renunciar-hi, però hem de controlar-ne el consum per no abusar-ne. D’aquesta manera no començarem a descompensar l’alimentació tants dies abans de les festes.
  • Fer exercici físic regular: un passeig relaxat de trenta minuts pel cap baix al dia és especialment saludable per al cor, per a la ment i una bona manera de compensar els excessos que puguem cometre puntuamentl. En aquest sentit no és recomanable l’exercici intensiu de manera puntual per cremar els excessos, perquè pot ocasionar lesions o accidents cardiovasculars a causa del sobreesforç sobtat.
  • Compensar amb una dieta equilibrada baixa en greixos saturats, sucres afegits i sal. Recórrer al menjar al vapor, al forn, a la graella o a la planxa abans que fregit, encara que sigui amb oli d’oliva.
  • Consultar l’etiquetatge i triar en la mesura del possible aquells dolços que continguin menys greixos i sucres.
  • Les persones diabètiques han de tenir una cura especial amb l’excés de sucres. Poden optar per aquells dolços que estiguin fets amb sacarosa o fructosa en lloc de sucre, tot i que cal controlar també els greixos que contenen.

Quins dolços són els més saludables?

Malgrat que tots els dolços nadalencs solen contenir quantitats altes de sucre, si hem de triar els menys perjudicials per a la salut cardiovascular hauríem de decantar-nos pels que estan fets amb base d’ametlles, ja que aquests fruits secs contenen greixos saludables per al cor. Per exemple, el torró de Xixona està elaborat amb un mínim del 64% d’ametlles.

No obstant això, els torrons que contenen xocolata, les mantegades i els polvorons són els menys saludables per a la salut del cor, perquè el alt contingut en greixos saturats afavoreix l’obesitat i l’augment dels nivells del colesterol.

Dulces de Navidad

Compte amb els dolços “sense sucre”

Com més va trobem més dolços catalogats com a “sense sucre”, en els quals s’ha substituït aquest ingredient per edulcorants artificials. Són acceptables, tot i que hem de tenir cura amb els greixos saturats d’aquesta classe de productes.

Les persones diabètiques poden optar pels dolços nadalencs amb fructosa o sacarosa, ja que tenen un índex glucèmic més baix. Però això no vol dir que els greixos i les calories disminueixin, així que s’han de menjar de forma controlada.

I per als que simplement miren per la seva línia, existeixen dolços baixos en sucre amb entre set i trenta vegades menys sucre que els originals. Perquè realment comptin com a baixos en sucre han de tenir entre 1,5 i 5 grams de sucre per cada cent. També es pot optar pels etiquetats com a “sense sucres afegits” perquè no inclouen glucosa, fructosa, sacarosa, lactosa o mel.

Però insistim que cal anar amb compte. La Federación Española del Corazón (FEC) ens indica que cal no caure en l’error de pensar que aquests productes “sense sucre” són beneficiosos per a la nostra salut per si mateixos. No porten sucre, sí, però poden tenir un contingut molt alt en greixos saturats i augmentar així els nivells de colesterol. És recomanable mirar sempre l’etiqueta de la composició per assegurar-se’n.

Així que pren-ne nota perquè amb la gran oferta de dolços nadalencs és molt fàcil que caiguem en l’excés. Hem de gaudir-ne, però amb control i mesura per no descompensar la nostra salut.