Salut i medicina

Les castanyes, bones per a la teva salut

Beneficios de las castañas

És tardor i temps de castanyes. Són als boscos, a les botigues d’alimentació i als carrers, on en multitud de cantonades plenes de fum blanc, els quioscs de castanyes torrades ens atrauen amb la seva aroma. Si hi ha un fruit sec característic d’aquesta època sens dubte és aquest, encara que algunes de les seves propietats, com ara un baix nivell calòric (190 kcal. per cada 100 g), el diferencien dels altres i el fan especialment saludable per a pràcticament tothom.

Nutricionalment, per cada 100 grams de castanyes 40 grams són aigua, 40 grams són hidrats de carboni, 5 grams són greixos i 4 grams són proteïnes. També tenen un alt contingut en fibra: 7 grams.

A més, les castanyes aporten vitamina E, vitamines del grup B i contenen minerals com ara calci, magnesi, potassi, ferro, fòsfor, sodi, iode, seleni i zinc que li atorguen nombrosos beneficis per a la salut.

Beneficis de menjar castanyes

Les castanyes, com tots els fruits secs, contenen bons nivells de greixos saludables i àcids essencials Omega 3 i 6, que compleixen una funció cardioprotectora. A més, com que és un aliment d’origen vegetal no conté colesterol i el seu baix contingut en sodi i el seu alt contingut en potassi el fan apte per a les persones hipertenses.

Beneficios de las castañas

D’altra banda ajuda a combatre l’obesitat, ja que el seu alt contingut en fibra, aigua i hidrats de carboni el converteixen en un aliment saciant que aporta poques calories (un cartutx de 10 castanyes torrades té aproximadament 200 cal). Les persones diabètiques tampoc tenen restricció per menjar aquest fruit sec, ja que els hidrats de carboni són d’absorció lenta i no produeixen pics de sucre en la sang. A més, hi ha estudis que apunten que les castanyes tenen propietats antiinflamatòries i antioxidants, que prevenen les malalties cardiovasculars.

Altres beneficis saludables de les castanyes ens vénen donats per la seva alta quantitat de fibra, que ajuda a realitzar digestions lleugeres i cuida la flora i el trànsit intestinal, cosa que millora el nostre sistema immunològic i prevé problemes de restrenyiment i altres de més greus de l’intestí gros, com ara el càncer de còlon. En aquest sentit hem de dir que les castanyes crues són una mica més indigestes pel seu contingut en tanins, així que hem de menjar-ne en menor quantitat i mastegant bé si fem per aquesta opció en comptes de torrades o bullides. I no hem d’oblidar que la farina de castanya no conté gluten, per la qual cosa és apta per a aquest tipus de dietes.

La seva aportació en minerals, com ara el calci, el fòsfor i el magnesi, beneficien la cura de les dents i la salut òssia, de manera que el consum de castanyes és molt recomanable en els nens, la gent gran i les dones, especialment després de la menopausa. Com que la proteïna vegetal conté tots els aminoàcids essencials, a més d’aquests grups de població, el consum també està especialment indicat per als vegans i els esportistes.

Beneficios de las castañas

Els alts nivells de minerals i vitamines del grup B presents en les castanyes els confereixen un efecte protector del sistema nerviós que prevé les malalties de tipus neurològic. I el ferro ajuda a combatre problemes d’anèmia (sobretot en combinació amb la vitamina C), de fatiga i de falta d’ànim, molt comú en aquesta època de l’any. D’altra banda, el potassi també ajuda a controlar la retenció de líquids.

Aprofita aquesta temporada i gaudeix-ne en família i amb els amics, ja sigui en la tradicional castanyada o en qualsevol altre moment. Tenen molts beneficis per a la salut i, a més, són boníssimes!