Alimentació i Nutrició, Hàbits Saludables, Vida Sana

La importància de menjar bé

comida saludable

Els nostres hàbits alimentaris determinen en gran mesura el funcionament del nostre organisme. Una bona alimentació adaptada a les nostres necessitats nutricionals promou la salut i prevé les malalties. Com influeix l’alimentació en la nostra qualitat de vidai per què és important menjar bé? T’ho expliquem.

Per què és necessari menjar?

L’organisme necessita alimentar-se per viure. Els nutrients que obté dels aliments li permeten funcionar i fer front a les activitats diàries. Però el paper d’alimentació va molt més enllà: els recents avenços en nutrició de les últimes dècades ens han permès determinar la importància d’una alimentació correcta a l’hora de promoure la salut física i mental, prevenir les malalties i, en general, millorar la nostra qualitat de vida.

Però, què és exactament menjar adequadament?

Una alimentació adequada és aquella que ens proporciona els requeriments de l’organisme, pel que fa a energia i nutrients, per cobrir les seves necessitats i perquè pugui funcionar. No hi ha una dieta universal adequada, sinó que s’ha d’adaptar a cada persona atenent les seves característiques personals i el seu estil de vida: una dieta equilibrada no serà la mateixa per a un nen que per a un adult o una embarassada, ni per a una persona que practica habitualment esport o per a una persona sedentària.

No obstant això, el descobriment dels nutrients i la seva funció en l’organisme sí que ens permet determinar quins aliments promouen de manera efectiva la salut i prevenen les malalties. I són aquests els que han de formar part de la dieta d’una població sana.

Importància de menjar bé i mantenir una dieta equilibrada en nutrients

Els nutrients són les substàncies presents en els aliments que l’organisme metabolitza per funcionar. Hi ha diversos tipus de nutrients i tots compleixen la seva funció específica. Una alimentació equilibrada és la clau per mantenir una bona salut.

Les proteïnes

Les proteïnes són les encarregades de la formació i la regeneració del teixit muscular. També enforteixen les nostres defenses davant d’infeccions i d’agents externs i són les encarregades de transportar altres tipus de nutrients, com ara els greixos.

alimentación equilibrada

Greixos i els hidrats de carboni

Els greixos i els hidrats de carboni tenen la funció principal d’obtenir l’energia necessària perquè l’organisme pugui realitzar funcions vitals com ara el bombament de la sang, el funcionament pulmonar o el manteniment correcte de la temperatura corporal.

Vitamines i minerals

Les vitamines i els minerals regulen els processos de l’organisme perquè funcionin correctament i s’evitin possibles trastorns i malalties.

Fibra

La fibra promou el bon funcionament dels sistemes d’evacuació de residus de l’organisme.

Com aconseguir alimentar-se bé

Com bé diu aquest, a bon entenedor, poques paraules es necessiten. I amb això ens referim a la creença popular que l’equivalent a una alimentació sana i equilibrada està en la varietat dels aliments. És el clàssic “menjar de tot”.

En general, aquesta varietat s’utilitza com a excusa per a introduir aliments que disten molt de ser opcions saludables. Cal tenir en compte que a més dels greixos trans i de l’alt contingut en sucres, existeixen multitud d’afegits que també resulten perjudicials per a la nostra salut. Com, per exemple, els conservants i estabilitzants o el cada vegada més popular potenciador del sabor.

Quan es diu que una alimentació ha de ser variada es fa referència als aliments que són saludables. És a dir, fruites i verdures, cereals preferiblement integrals, llegums, peix, etc. Això no significa que de manera excepcional no es pugui menjar alguna cosa que se surt d’aquests paràmetres. Però si parlem estrictament de la importància d’alimentar-se bé, els aliments triats han de ser saludables.

En altres paraules, per a alimentar-se bé el que s’ha de canviar és la concepció que tenim de l’alimentació. L’objectiu no és aconseguir un pes determinat o un cànon de bellesa establert, sinó aprendre a proporcionar al nostre cos tots els nutrients que necessita perquè pugui funcionar correctament i mantenir a ratlla l’aparició de malalties.

Cereals integrals

A grans trets, es tracta d’incrementar el consum de cereals integrals, com l’arròs, la civada, el sègol o l’espelta. També el blat, però atès que aquest és present en pràcticament tot el que consumim, és preferible reduir la quantitat d’aquest i apostar per altres alternatives més saludables.

Però cal anar amb compte amb les etiquetes, ja que el màrqueting és enemic del que considerem alimentar-se bé. Per a verificar si un producte porta realment cereals integrals, cal llegir l’etiqueta dels ingredients i no la frontal. Descarta tots aquells que porten farina de blat i un 5% d’un altre cereal i que, no obstant això, són publicitats com una alternativa integral.

Els cereals integrals presenten l’avantatge d’incloure fibra, que no sols farà que t’omplis abans, sinó que a més afavorirà el trànsit intestinal. No obstant això, ja que els carbohidrats es transformen en glucosa en el nostre organisme per a obtenir energia, has d’adaptar la quantitat que consumeixes a la teva despesa energètica.

Augmenta els llegums

Els llegums són una font excel·lent d’hidrats de carboni i de proteïnes, així que constitueixen una opció adequada si vols reduir el consum de carn. Avui dia són molt senzilles de preparar, en poder adquirir-se semicuinats. No obstant això, per a evitar els additius, sempre és preferible cuinar-les en cru des de casa.

Fruites i verdures com a aliades

La forma més senzilla de millorar l’alimentació és convertir a les verdures en les grans protagonistes dels teus plats. A més de ser més lleugeres que altres aliments, són una font de vitamines i minerals, imprescindibles per al correcte funcionament de l’organisme. Les fruites poden ajudar-te si et dóna fam entre hores o com a alternativa a la brioixeria en el teu desdejuni. Recorda que la importància de menjar sa està enfocada a cuidar-te i no a la teva aparença!

Més peix i menys carn

Encara que avui dia els nivells d’uns certs minerals com el mercuri també són més elevats del que ens agradaria en alguns peixos, continuen sent millor opció que la carn. Això sí, si optar per peix, l’ideal és que sigui fresc i no enllaunat, ja que de nou tornem als conservants.

Pel que fa a la carn, és preferible evitar les vermelles o limitar el seu consum a una vegada per setmana. Tingues en compte que la carn, de qualsevol tipus, inclou les hormones i els antibiòtics que se’ls dóna als animals per al consum humà. Per tant, no sols es tracta de qüestions ètiques, sinó de la nostra salut.

Evita la brioixeria industrial

A ningú li amarga un dolç, però si et ve de gust un, millor prepara’l a casa. Si adquireixes el costum de llegir etiquetes, comprovaràs que la majoria d’aliments d’aquest tipus conté sucre entre els primers ingredients. Si fas un recompte total, la quantitat que ingereixes és molt superior als límits màxims recomanats per organitzacions com l’OMS. Pots convertir-los en una excepció, però mensual i no diària.

Oli d’oliva en lloc de refinats

L’oli d’oliva té un preu més elevat que altres varietats, ja que la seva qualitat és superior. Optar per ell no sols t’ajudarà a obtenir nutrients, sinó també a enriquir els teus plats amb el seu sabor. El de gira-sol ha d’utilitzar-se únicament de manera excepcional.

En quan als refinats, el seu consum és perjudicial per a la salut. Has de tenir present que en la majoria d’establiments l’oli es reutilitza en la cuina, la qual cosa fa que perdi les seves propietats i es converteixi en altament nociu.

Recentment, la Societat Espanyola de Nutrició (SENC) ha elaborat una nova piràmide de l’alimentació saludable. A més d’especificar la proporció i els tipus d’aliments que hem de consumir en una dieta equilibrada, com a novetat s’ha afegit una base d’hàbits saludables com a promotors fonamentals de la salut i la prevenció de les malalties.

piramide alimentacion SEN

En la seva nova Guia alimentària per a la població espanyola, la SENC també aposta per la varietat, l’equilibri i la moderació en la quantitat (racions) com a principis bàsics per a una alimentació saludable i pel manteniment del pes corporal en nivells adequats i apunta a la dieta mediterrània com un patró alimentari que pot satisfer aquests requisits. De la mateixa manera, remarca la importància de dedicar temps tant a la compra dels aliments adequats tenint en compte l’etiquetatge, com a l’activitat de menjar tranquils, en un horari regular, mastegant adequadament i gaudint en companyia.

Alimentarse bien es más fácil con la ayuda de especialistas

En qualsevol cas, sempre és recomanable consultar amb un especialista en nutrició per conèixer com seria la nostra dieta més adequada segons les nostres característiques personals i el nostre estil de vida. Un professional serà capaç d’aconsellar-te de forma personalitzada i en funció de la teva rutina diària i dels teus hàbits alimentosos.

En MGC Mútua tenim tot el que necessites. En les nostres assegurances de salut trobaràs una àmplia cobertura de serveis, entre ells els d’assessorament nutricional professional. Posa’t en contacte amb nosaltres i t’assessorarem sense cap compromís si tens dubtes.

Esperem que aquest post t’hagi servit per a tenir clar quina és la importància d’alimentar-se bé i de manera sana per al nostre organisme.