Salut i medicina

Els beneficis de la dieta mediterrània

Dieta mediterránea

La dieta mediterrània és la nostra, la de sempre, la que han seguit els nostres avis i està formada pels ingredients que trobem al mercat i a les botigues del barri. És una forma d’alimentar-se bé, de manera sana i variada, que allarga l'esperança de vida. Et recordem en què consisteix i tots els seus beneficis per a la salut.

La dieta mediterrània

La dieta mediterrània és més que una llista d'ingredients i receptes. És tot un conjunt de coneixements, pràctiques i tradicions alimentàries de productes que van de la terra a la taula, abastant els cultius, les collites i la pesca, així com la conservació, la transformació, la preparació dels aliments i, en particular, el consum d'aquests. És una valuosa herència cultural que representa molt més que una simple pauta nutricional, rica i saludable. És un estil de vida equilibrat que recull receptes, formes de cuinar, celebracions, costums, productes típics i activitats humanes diverses.

La Fundació Dieta Mediterrània ens parla d'una dieta que "es caracteritza per l'abundància d'aliments vegetals, com ara pa, pasta, arròs, verdura, hortalisses, llegums, fruita i fruita seca; l'oli d'oliva com a font principal de greix; un consum moderat de peix, marisc, aus de corral, productes làctics (iogurt, formatges) i ous; el consum de petites quantitats de carn vermella i aportacions diàries de vi consumit generalment durant els àpats. La seva importància en la salut de l'individu no es limita al fet que sigui una dieta equilibrada, variada i amb una aportació de macronutrients adequat. Als beneficis del seu baix contingut en àcids grassos saturats i alt en monoinsaturats, així com en carbohidrats complexos i fibra, cal afegir els derivats de la seva riquesa en substàncies antioxidants".

Dieta mediterránea

Beneficis saludables

Les propietats beneficioses per a la salut de la dieta mediterrània venen donades pels greixos saludables d'alguns dels seus ingredients principals (oli d'oliva, peix i fruita seca), unes receptes que aporten una bona proporció de nutrients (cereals i vegetals com a base dels plats i carns o similars com a "guarnició") i una gran riquesa en micronutrients, perquè utilitza en abundància verdura de temporada, herbes aromàtiques i condiments. Aquests beneficis li han valgut el reconeixement de la UNESCO, que ha inclòs la dieta mediterrània dins de la Llista Representativa de Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat.

L'Organització Mundial de la Salut (OMS) també aconsella el model alimentari tradicional de la dieta mediterrània com un dels més saludables del món. I estudis com el PREDIMED (Prevenció amb Dieta Mediterrània) han revelat que augmenta l'esperança de vida, beneficia la salut cerebral i prevé diverses malalties cròniques com malalties cardiovasculars i la diabetis tipus 2, així com alguns tipus de càncer.

Beneficis per al cor

D'una banda, la combinació dels àcids grassos insaturats de la fruita seca o el peix blau i els nitrats dels vegetals prevé malalties cardiovasculars. De l'altra, el consum abundant de peix i vegetals enfront de la carn vermella redueix el nivell de colesterol LDL (dolent) a la sang. A més, els hidrats de carboni i la fibra propis de la dieta mediterrània tenen un efecte saciant. Juntament amb la varietat de nutrients i el baix aportament calòric, la dieta mediterrània, combinada amb exercici regular, prevé el sobrepès.

DETALLES DEL ADJUNTO  dieta-mediterranea.jpg 16 de julio de 2020 158 KB 927 por 618 píxeles Editar la imagen Borrar permanentemente

Prevé la diabetis

Els hidrats de carboni complexos presents en la dieta mediterrània, com ara el gra sencer o els aliments amb molta fibra, regulen els nivells de glucosa a la sang.

Beneficis per al cervell

Els àcids grassos dels aliments com ara la fruita seca o el peix blau milloren la funció cognitiva. I la riquesa en antioxidants de la verdura de fulla verda prevé el deteriorament cel·lular, la qual cosa evita el deteriorament mental.

Aprofita l'estiu per recuperar aquesta sana costum!