Sector assegurances

Com presentar una reclamació d’assegurança: Passos a seguir per a una experiència sense problemes

Les assegurances són una eina que tenim a la nostra disposició per protegir els nostres béns i la nostra salut en cas que es produeixin imprevistos. No obstant això, ja sigui per problemes amb la companyia asseguradora o perquè desconeguem el que s’inclouia exactament a la pòlissa, pot ser necessari presentar una reclamació d’assegurança. En aquest article, t’expliquem com has de fer-ho i alguns exemples de reclamacions.

Quan és apropiat reclamar a l’assegurança?

Els imprevistos succeeixen i podem haver de fer front a situacions desagradables que cobreixen les assegurances. Per exemple, problemes de salut o accidents. En aquests casos, cal sol·licitar la indemnització corresponent a la companyia asseguradora. No obstant això, pot passar que hi hagi discrepàncies entre les expectatives com a beneficiaris i les condicions de la pòlissa.

Els accidents de trànsit o les malalties que requereixen assistència mèdica són els exemples més freqüents pels quals es sol·liciten les indemnitzacions a les asseguradores per cobrir les despeses pertinents.

Si aquestes es neguen a fer-ho, el que cal fer és una reclamació d’assegurança. Altres possibilitats són les compensacions insuficients per part d’aquestes o els retards que no tenen raó de ser. En reclamar aquests escenaris, s’obtindrà el tracte degut com a clients i la compensació que correspongui, ja que hi ha drets com a tals i obligacions amb les quals les companyies han de complir.

Passos per presentar una reclamació d’assegurança

Si et veus en la situació de haver de procedir amb una reclamació d’assegurança a la teva companyia asseguradora, els passos a seguir són els següents:

  1. Contacta amb la companyia. Abans de procedir amb la reclamació, et recomanem que parlis amb l’asseguradora per explicar el succeït. Existeix la possibilitat que es pugui solucionar en aquest punt.
  2. Presentació de la reclamació. Si contactar no canvia res, redacta una carta explicant el succeït amb detalls. A Internet, pots trobar models d’exemple que et serviran de referència.
  3. Enviament de la carta. Perquè quedi constància d’ella, has d’enviar un correu certificat o un burofax. Assegura’t de complir amb tots els requisits necessaris, com incloure les teves dades personals i de la pòlissa, així com les de la companyia.
  4. Assessorament legal. En cas de ser necessari, demana ajuda professional.

Reclamacions a la Direcció General d’Assegurances

Quan no és possible solucionar el problema amb la companyia asseguradora, existeix l’opció d’adreçar-se a la Direcció General d’Assegurances (DGS). La seva funció és supervisar, controlar i regular les activitats de les asseguradores i altres entitats del sector per garantir la transparència.

Cal adreçar-se al seu Servei de Reclamacions amb una carta formal, en la qual es reflecteixi el motiu de la reclamació, els documents que expliquin el succeït, les dades personals i de la pòlissa, i les comunicacions prèvies amb l’asseguradora. Si hi ha altres evidències que serveixin de suport, també s’han d’incloure.

Com més clara sigui l’explicació i la documentació, millor. Per a l’enviament, es recomana de nou el correu certificat perquè hi hagi un acusat de recollida. Les següents opcions són l’arbitratge amb una part imparcial i, finalment, la via judicial.

Cases Específics de Reclamacions

Perquè tinguis una idea més clara de quan optar per la reclamació de l’assegurança, a continuació et deixem alguns exemples.

Reclamacions de l’assegurança de salut

En les assegurances de salut, es pot presentar una reclamació quan després d’una malaltia, la persona assegurada reclama una sèrie de despeses mèdiques i la companyia asseguradora rebutja cobrir-les o part dels tractaments i procediments que s’hagin dut a terme. L’argumentació sol ser la que no estan inclosos dins de les condicions de la pòlissa. El problema resideix en la interpretació de la cobertura.

Reclamacions per accidents de trànsit

Si la persona assegurada es veu involucrada en un accident de trànsit, s’ha de notificar el succeït a la companyia el més aviat possible. S’ha de recopilar tota la documentació rellevant, incloent l’informe policial si existís i els detalls dels danys soferts pel teu vehicle.

Si després de la notificació, la companyia triga un temps considerable a respondre a la reclamació de la indemnització pels danys materials o les lesions personals sofertes, s’ha de procedir amb la reclamació d’assegurança. En aquests casos, pot ser necessari comptar amb un advocat.

Reclamacions de l’assegurança de vida

Un altre exemple pel qual es deu realitzar la reclamació d’assegurança és quan mor una persona coberta per una pòlissa. A l’hora de reclamar a la companyia asseguradora com a persones beneficiàries, aquesta es pot negar argumentant incompliments en les condicions de la pòlissa, discrepàncies o impagaments.

Per evitar veure’ns involucrats en aquestes situacions desagradables, és recomanable conservar tota la informació relativa als sinistres que tinguin lloc, perquè serveixin de suport en cas de reclamació. No obstant això, també és important proporcionar tota la informació necessària a la companyia i complir amb els procediments marcats. En qualsevol cas, cal deixar un temps raonable perquè donin una resposta, abans de procedir amb una reclamació d’assegurança oficial.