Salut i medicina

‘Mindfulness’ per a reduir l’estrès i l’ansietat

Mindfulness

El ‘mindfulness’ és una pràctica senzilla que combina la meditació i la relaxació, redueix l’estrès, l’ansietat i disminueix la pressió arterial.

L’agitació de la vida diària en aquests temps, les pressions socials i laborals, la gran quantitat d’estímuls als quals ens sotmet l’actual societat de la informació i els problemes personals fan que els casos d’estrès i ansietat augmentin cada vegada més. Per si fos poc, diverses empreses farmacèutiques confirmen un augment de la venda d’antidepressius des del 2007, any en què va començar la crisi econòmica. I és que el nostre cervell no està preparat per afrontar tanta sobreexposició ni la nostra ment per afrontar la pressió de tots aquests canvis que es succeeixen a una velocitat vertiginosa.

El mindfulness és una pràctica que pot ajudar a reduir l’estrès i l’ansietat. Com que també disminueix la pressió arterial, la Fundació Espanyola del Cor la recomana com a teràpia per a la cura de la salut cardiovascular, ja que practicar-ne pot reduir el risc d’infart o ictus gairebé en un 50%.

Què és el mindfulness?

El mindfulness consisteix en una sèrie de tècniques mil·lenàries d’origen hinduista i budista. Es va popularitzar a Occident fa unes dècades gràcies al doctor nord-americà Jon Kabat-Zinn, que el va desvincular d’aspectes i dogmes religiosos i el va integrar dins de l’anomenada psicologia cognitiva, que és la que estudia la forma que té l’ésser humà d’entendre el món en què viu i com aplicar-la a la reducció de l’estrès i l’ansietat.

Mindfulness significa “atenció plena” o “consciència plena”. Es pot considerar una filosofia de vida, una pràctica terapèutica senzilla que combina la meditació amb els exercicis de relaxació perquè la ment es sincronitzi amb el cos i se centri en l’aquí i l’ara. Amb la pràctica, i un cop apresa la tècnica, els beneficis que ens reporta es van incrementant.

Mindfulness

Com ens ajuda el mindfulness a reduir l’estrès i l’ansietat?

Gran part dels problemes que poden generar estrès i ansietat realment es formen a la ment. Com a éssers intel·ligents, el nostre cervell tendeix a pensar de forma constant com millorar la nostra vida. Per a això, moltes vegades ens centrem en el passat i en el nostre sentiment de culpa per les coses en què hem pogut equivocar-nos, i no les deixem anar. D’altra banda, també estem preocupats constantment pel nostre futur, per com succeiran les coses que tenim pendents l’endemà o a més llarg termini. I ens oblidem del present, que és l’únic que importa perquè és l’únic que tenim i sobre l’únic que podem actuar. Tensions, preocupacions, pors i malestar poden arribar a generar estrès i a desenvolupar una ansietat generalitzada que afecta tots els aspectes de la nostra vida.

En aquests casos, amb la pràctica del mindfulness aprenem a prendre consciència corporal i a centrar-nos en el moment present. Si som conscients de la nostra respiració i de les nostres sensacions corporals, és més senzill identificar quines situacions són les que ens causen les tensions i el malestar i com ens afecten en el cos. I a través de la consciència corporal i amb ajuda de la respiració, aconseguim acceptar aquestes tensions i podem deixar-les anar.

El mindfulness també ens ajuda a conèixer-nos millor, cosa que suposa un gran benefici a llarg termini a l’hora de prevenir i/o reduir l’ansietat i l’estrès: en la mesura en què aprenem a observar i a conèixer els nostres pensaments i prenem consciència de com afecten el nostre cos, podem tenir més control sobre ells i aprendre a reaccionar davant les tensions en comptes de deixar que ens controlin. I aquest control ens ajuda a centrar-nos en l’aquí i l’ara, vivint la vida a cada moment, amb amor i acceptació cap a nosaltres mateixos i cap al que ens envolta.

Mindfulness

Altres beneficis del mindfulness

Diversos estudis han contrastat que aquesta pràctica terapèutica produeix canvis tant de tipus psicològic com neuroendocrí, perquè actua de forma beneficiosa sobre el sistema endocrí i hormonal. Per tant, practicar-ne redueix l’estrès, millora la memòria, millora l’estat d’ànim, combat l’insomni, enforteix la intel·ligència emocional, estimula la creativitat, ajuda a gaudir del moment present, augmenta la consciència d’un mateix i incrementa l’acceptació .Tant si tens problemes d’estrès i d’ansietat com si vols millorar la teva salut i la teva manera de viure la vida, el mindfulness pot ajudar-te.