Salut i medicina

Els infants confinats a casa (II): Què es pot fer durant tot el dia?

Niña dibujando

L’altre dia parlàvem de com important és que els fills segueixin una rutina del son durant el confinament. I per mantenir aquesta rutina del son, conservar el ritme diari d’abans del brot seria l’estratègia més adequada, perquè s’alteri al mínim possible.

Les activitats habituals d’una criatura són molt variables i, naturalment, depenen de l’edat. Ara bé, és ben probable que el seu temps es reparteixi, de manera molt bàsica, entre les activitats següents:

  • Estudiar i fer deures
  • Fer exercici i esport
  • Interactuar socialment
  • Jugar
  • I d’altres, com ara mirar la televisió.

L’escola és un espai fonamental on la canalla duu a terme, en bona part, aquestes activitats i és aquí on estudien (encara que també ho facin a casa), on fan exercici i esport i on fan el procés de socialització amb els companys. Malgrat que és impossible de reproduir l’escola a casa, amb una mica d’imaginació sí que es pot superar aquesta dificultat. Tot seguit oferim uns quants suggeriments.

Els deures

Ben probablement, la vigília del tancament de l’escola, cada tutor va proporcionar als alumnes un seguit de deures i de feines que s’havien de fer durant el confinament. De la mateixa manera, es devia aconsellar als pares que els infants havien de llegir, escriure (oracions curtes o fins i tot contes) i fer exercicis de matemàtiques (per exemple, aritmètica), sempre en funció de l’edat. De ben segur, però, que aquesta feina extra que es va proposar no arribarà a ocupar tot el temps que les criatures s’estaran a casa –i, més encara, després que el període de confinament s’ha allargat 15 dies més des del dia 25.

En aquest punt entra en joc Internet, perquè si s’hi cerquen activitats escolars per franja d’edat, s’hi pot troba una oferta ben àmplia, amb tot de propostes de deures que les criatures poden fer a casa. I això, en el cas que l’escola o el tutor mateix no hagi proposat aquestes activitats extra en un blog, en el qual es podrien pujar, fins i tot, classes per videoconferència.

L’exercici

No inclou únicament córrer, dèiem en l’article anterior, que és una pràctica que se sol fer en espais oberts. Tot i que, si hi pensem bé, també es pot córrer in situ. Així doncs, es poden fer exercici de moltes maneres com ara: saltar a corda com els boxadors; fer taules de gimnàstica o ballar, entre d’altres. És qüestió d’imaginació.

A banda d’això, hi ha programes de televisió pensats per combatre la manca d’exercici d’aquests dies. N’hi ha prou de fer zàping per diferents canals i trobar, a les hores més variades, una pila de programes concebuts amb aquesta finalitat, amb l’avantatge addicional que la tele actua com un imant per a la canalla i això, amb tota seguretat, farà que estiguin doblement entretinguts.

Estar amb els amics

El mòbil és addictiu, i fer-lo servir sense control pot ser delicat per a una criatura. La comunitat científica ha advertit que abusar-ne pot generar problemes de tota mena, des d’afeccions de la vista fins a trastorns psicològics. Ara bé, també pot ser contraproduent limitar i controlar amb massa rigor el temps que una criatura dedica a les xarxes socials, ja que els xats poden pal·liar la solitud i fer que mantingui el contacte diari amb els amics i hi pugui compartir acudits, vídeos o, fins i tot, problemes.

Els jocs

Fa uns quants anys, una coneguda psicòloga va publicar un llibre titulat Mi hijo ya no juega, solo ve la televisión, que va ser molt ben rebut, perquè era oportú, malgrat que va veure la llum abans que aparegués el mòbil. Aquesta pràctica que propicia el sedentarisme preocupa seriosament els psicòlegs i els educadors, atès que pot comportar conseqüències greus. Sense anar gaire lluny, és el factor principal d’una autèntica epidèmia : l’obesitat infantil al nostre país, amb una de les taxes més elevades del món… i, encara,amb tendència a créixer.

Ara, doncs, que som a casa, tenim una bona oportunitat per revertir-ho i fer que la canalla juguin. Tal com hem dit, controlant el temps que s’estan amb el mòbil. Hi ha, literalment, milers d’opcions: dels trencaclosques al parxís, a jugar a fet i amagar o fer anglès, i fins tot empaitar un globus. De nou, és qüestió d‘imaginació trobar què els pot divertir més.

Internet… i la solidaritat

És sorprenent comprovar fins a quin punt ens hem tornat més solidaris en aquests temps difícils; sorprenent i, també, gratificador! Han sortit voluntaris com a bolets (literalment, milers) que pengen a la xarxa tota mena de continguts pensats per a aquesta circumstància, com ara: classes d’aritmètica infantil, rutines d’exercici per edats, classes de guitarra per a la canalla o, fins i tot, programes de cuina per al públic infantil. L’oferta és pràcticament il·limitada i en tens per triar i remenar.

Això sí, cal repetir que les pantalles –televisió, tauletes, mòbils o ordinadors– poden ser perilloses a les mans de les criatures sense un control estricte. És clar que, ara com ara, és més senzill vigilar-los, perquè tu també ets a casa molt més temps que en condicions normals, oi?