Sector assegurances

Com cancelar una assegurança de decessos

cómo cancelar un seguro de decesos

Si bé a tots ens espera el mateix destí final, durant el temps que som aquí
les nostres circumstàncies poden anar canviant de manera inesperada. Una situació
econòmica inestable és una de les raons principals per les quals es desitja saber com cancel·lar una
assegurança de decessos, però no l’única, ja que també es pot haver trobat una
oferta millor o, simplement, haver canviat d’opinió. Si et preguntes com pots
cancel·lar la teva pòlissa d’assegurances, aquí et deixem el procediment.

Diferències en els tipus de pòlisses

El procediment és bastant similar, sigui com sigui el tipus de pòlissa contractada, així com
els temps que la pròpia llei ofereix per a això. Se’l coneix com a dret de
desistiment, i s’inclou en la Llei 50/1980, de 8 d’octubre, del Contracte d’assegurança.
D’acord amb ell, qualsevol consumidor està en el seu dret de canviar d’opinió i
cancel·lar el que ha contractat en un termini de 30 dies des que es rep la
documentació. Encara que si s’ha procedit per telèfon o qualsevol altra via a distància,
el termini és de 14 dies.

Si per contra aquest termini ha expirat i així i tot es desitja cancel·lar la pòlissa de
decessos, caldrà esperar que s’acosti la data de la renovació. Aquesta sol ser
anual i, en general, el termini és avisar 30 dies abans d’aquesta data com a mínim.
Com veurem en els pròxims apartats, el procediment consisteix a enviar un escrit.
Però a més dels terminis, també cal tenir en compte el tipus d’assegurança de
decessos que teníem contractat, ja que les conseqüències de prendre aquesta decisió
varien.

Anivellada

Quan volem cancel·lar segur de decessos amb una prima anivellada, en donar-se de baixa
es perd l’antiguitat acumulada, que és la que s’aconsegueix quan s’emporta anys
pagant a una mateixa companyia. Si el motiu del canvi és que s’ha trobat una
alternativa més econòmica, s’ha de comprovar la lletra petita, perquè és bastant
improbable que una nova companyia ofereixi un preu inferior al que suposa l’antiguitat..

Mixte

Les primes mixtes són les que ofreixen increments quan s’aconsegueix l’edat d’anivellament.
Si aquesta es desconeix o no es recorda que es produeix, se solen produir
baixes sobtades. No es recomana modificar el tipus d’assegurança perquè implica
desavantatges. A més, a partir d’una certa edat, la millor prima d’assegurances és l’anivellada.

Natural

Aquesta pòlissa és la més corrent i és similar a les de la resta d’assegurances. Per tant, si es
desitja cancel·lar l’assegurança de decessos, no hi ha cap factor que sigui rellevant.

Documentació necessària per a cancel·lar una assegurança de decessos

Per a poder dur a terme la cancel·lació de l’assegurança de decessos, a més de dur a terme
el procés que expliquem en el punt següent, és imprescindible comptar amb una sèrie
de documents. I que són:

  • Carta de cancel·lació, que pot redactar-se una o descarregar models ja fets en Internet. Només pot realitzar-se per escrit.
  • Dades de la companyia.
  • Número de la pòlissa.
  • Còpia del DNI o equivalent de la persona tomadora, que és l’única que pot procedir amb la cancel·lació.

Procés per a cancel·lar una assegurança de decessos

Si es té tota la documentació anterior, el procés per a cancel·lar una assegurança de
decessos comença amb la redacció de l’escrit. En aquesta carta cal indicar les dades
de la companyia, el número de la pòlissa i les dades de la persona tomadora de l’assegurança.

En aquesta s’ha d’indicar amb claredat que la intenció és procedir amb la cancel·lació de l’assegurança
de decessos, amb la data en la qual venç si es tracta d’una renovació anual o
la data de la documentació si s’està en el període apte per al desistiment.

S’ha d’incloure també la data de l’enviament, perquè aquesta és la que es té en compte per a
valorar si està en termini. Finalment, aquesta carta ha d’anar signada. Per a evitar que ens
neguin el dret per haver-nos passat de data, el mètode d’enviament ha de ser
certificat, per a tenir un registre de la data, com el correu certificat o un burofax. S’ha
d’adjuntar també la còpia del DNI o equivalent i quedar-se amb una còpia del document
enviat, per a estar sempre en possessió d’una prova.

No incloure la data o ometre alguna dada rellevant pot portar a les companyies a
ignorar l’escrit, i així deixar que es passi el termini i poder negar la cancel·lació. En
qualsevol cas, es recomana també tenir la seguretat que és la millor opció i
que les conseqüències no seran pitjors que continuar fent front als pagaments. A
diferència d’altres pòlisses, l’assegurança de decessos no ofereix indemnitzacions ni és un
sistema d’estalvi; solament elimina una càrrega que recau en la família.