Salut i medicina

Ballar: una activitat amb molts beneficis per a la gent gran

bailando tangoBallar, a més de ser una activitat divertida, té múltiples beneficis per a la salut. És un exercici aeròbic que millora la salut cardiovascular i el sistema muscular esquelètic. Alhora, la necessitat de recordar rutines, coreografies i moviments manté el cervell actiu i millora la coordinació, cosa que converteix el ball en una activitat molt recomanada per a la gent gran.Una revisió d'estudis sobre els beneficis físics del ball, publicada a la revista Journal of Aging and Physical Activity, va concloure que "els adults grans poden millorar de manera significativa la seva capacitat aeròbica, la resistència, la força i la flexibilitat de la massa muscular, l’agilitat i l’equilibri gràcies al ball". A més, també pot beneficiar el mineral dels ossos, reduir els riscos de problemes cardiovasculars i el de caigudes.

Beneficis per al cor

Ballar és un exercici aeròbic que té efectes positius en la salut cardiovascular: millora la circulació sanguínia, controla la pressió arterial, augmenta la capacitat pulmonar, ajuda a cremar l'excés de greix corporal i a controlar el nivell de colesterol i de sucre en la sang. És una de les millors teràpies per tenir un cor sa i fort, sobretot en pacients amb insuficiència cardíaca, ja que pot millorar la capacitat funcional i la dilatació de l'endoteli. Per a les persones grans, el ball és una activitat física segura que es converteix en una alternativa molt bona a un altre tipus d'exercici.bailes de salón

Millores en el sistema muscular-esquelètic

Ballar de forma regular enforteix els ossos i tonifica els músculs sense estressar les articulacions, millora la flexibilitat i augmenta la resistència corporal. D'aquesta manera, a llarg termini, el ball pot prevenir l'osteoporosi i les malalties articulars, pot ajudar a corregir males postures i alleujar així els dolors d'esquena que aquestes provoquen.

Beneficis també per al cervell

Ballar requereix practicar i recordar rutines, coreografies i moviments amb unes seqüències i temps determinats, cosa que ajuda a desenvolupar noves connexions neuronals, sobretot en regions cerebrals vinculades a les funcions executives, la memòria a llarg termini i el reconeixement espacial. També requereix improvisació, cosa que ajuda a desenvolupar l'activitat cerebral i a millorar la coordinació. Un estudi sobre la gent gran publicat al New England Journal of Medicine va trobar que el ball freqüent ajuda a evitar els efectes de l'Alzheimer i altres formes de demència.pareja mayor bailando

Activa les relacions socials i funciona com a antidepressiu natural

Ballar és una activitat que implica sortir de casa i que sol practicar-se de forma grupal o en parella, cosa que promou de forma positiva les relacions personals i ajuda a millorar sentiments com ara la timidesa o la sensació d'aïllament i depressió que poden aparèixer en moltes persones grans, sobretot si viuen soles.Els resultats de ballar són tan positius que la teràpia de moviment de dansa (DMT) s'utilitza sovint en psicologia i psiquiatria per al tractament de la depressió, i no només en el cas de persones grans.En conclusió, ballar és una activitat molt beneficiosa per a la salut física i mental de la gent gran, ja que és divertida i, si es practica de forma adequada a la condició física, no té contraindicacions i augmenta de forma significativa la qualitat de vida.