Salut i medicina

El reflux: símptomes, causes i com es pot evitar

Et fa la sensació, de vegades, que una torxa et puja estómac amunt, et crema l’esòfag i t’irrita la gola greument quan hi arriba? Aquest trastorn s’anomena reflux gastroesofàgic, o reflux ras i curt. Un trastorn que tu mateix podries fer empitjorar sense saber-ho.

Què és el reflux

El reflux és el pas de l’àcid de l’estómac fins a l’esòfag, és a dir en sentit contrari. Els símptomes del reflux varien des d’una sensació de cremor a l’estómac fins a tenir dificultats per empassar; en alguns casos, però, també pot ser que no mostri cap símptoma. Generalment produeix incomoditat i dolor.

La causa més freqüent del reflux és, d’una banda, la dieta que se segueix i, de l’altra, la manera com es menja: fer-ho de pressa, sense mastegar com cal, menjar mentre es fan altres coses (fet que fa impossible de relaxar-se del tot), menjar més del compte... I tot plegat dificulta la digestió.

Forma part del problema, també, menjar en excés, sobretot quan mengem fora de casa. Les racions solen ser més copioses i..., és clar, això afecta l’estómac que és de la mida d’un puny tancat. Moltes persones, doncs, tenen tendència a atipar-se desmesuradament.

Pel que fa a la dieta, més endavant hi farem esment.

Per què passa

El menjar davalla per l’esòfag quan ens l’empassem i passa, a través d’un anell anomenat esfínter esofàgic inferior (EEI), a l’estómac. La funció de l’EEI és precisament d’evitar que allò que entra a l’estómac en torni a sortir.

Ara bé, l’EEI és un múscul i, com qualsevol altre, el to en pot variar. El reflux es produeix quan l’EEI es relaxa anormalment i permet que el flux del contingut de l’estómac reculi fins a l’esòfag.

Hi ha diversos factors que poden afectar l’esfínter, de l’excés de pes fins al tabaquisme, i fins i tot diversos medicaments.

He d’eliminar cap aliment de la dieta?

Potser sí, però abans de fer-ho, planteja’t de reflexionar sobre com menges. Unes regles bàsiques a l’hora de menjar es podrien resumir en asseure’s i respirar una mica abans de començar, per estar relaxat. Menja a poc a poc i mastegant com cal; això té l’avantatge addicional que la sensació de sacietat apareix abans, i evites menjar més del compte.

En general, es recomana seguir aquests consells:

  • Evita de sopar poc abans d’anar al llit, i no t’estiris immediatament després de menjar.
  • Si tens excés de pes, fes règim per aprimar-te.
  • Deixa de fumar, si fumes.
  • Si notes cap símptoma després de prendre medicament, consulta-ho al metge que te’l va prescriure.
  • No et vesteixis amb roba que t’estrenyi la zona estomacal.
  • Fes exercici moderat i amb regularitat.
  • Si normalment tens reflux, intenta de fer un diari per apuntar-t’hi què menges, de manera que puguis detectar què t’ho produeix.

Aliments i plats que poden exacerbar el reflux

L’enumeració que segueix no és pas la bíblia, perquè cal fer més recerca sobre el tema, però aquests plats i aliments s’han associat repetidament amb el reflux.

1. Àpats rics en greixos

El greix alenteix el buidatge de l‘estómac, cosa que fa augmentar les probabilitats que l’estómac s’ompli, es distengui i, per aquest fet, exerceixi pressió sobre l’EEI i, al final, creixi el risc de reflux. Els aliments amb un alt contingut de greixos són els fregits i la carn, especialment la de porc.

2. Menjar especiat

Aquest punt no és gaire clar tampoc, perquè hi ha persones a qui no afecta gens el consum d’espècies i, d’altres, que no les poden tolerar. Per tant, cal examinar cada cas.

3. Cítrics

Un suc de taronja, molta llimona espremuda sobre fregits... Probablement els cítrics per si mateixos no són la causa del reflux, però poden fer-ne empitjorar els símptomes.

4. All i ceba

Tant l’un com l’altra, sobretot crus, poden ser la cosa més dolenta per a alguns pacients amb molt de reflux. N’hi ha que diuen que el pitjor és consumir-los junts.

5. Menta

És freqüent de prendre una infusió de poliol després de sopar, com a digestiu, però això, en realitat, pot fer empitjorar la situació. La menta és una herba amb efectes relaxants que pot afectar l’EEI, i fer possible la sortida d’aliments cap a l’esòfag.

6. Xocolata

Hi ha certa evidència que la xocolata pot fer empitjorar el reflux, però depèn de la dosi que se’n consumeix. En general, una mica de xocolata es tolera sense problemes.

7. Alcohol i cafè

L’alcohol té un efecte doble: fa créixer la producció d’àcid a l’estómac i, alhora, relaxa l’EEI, amb les conseqüències derivades ja conegudes. Per la seva banda, el cafè també pot relaxar l’EEI.

8. Begudes amb gas

Podrien causar gasos i inflor de l’estómac, cosa que fa augmentar la pressió sobre l’EEI.