Salut i medicina

Deu coses que pots fer per evitar la grip o un refredat

Ha arribat el fred, podríem dir que per dies, i amb el fred, els catarros, els constipats i, encara pitjor, la temuda grip. No se’n pot evitar el contagi al cent per cent, tret que et recloguis a casa i no hi deixis entrar ningú: una vida d’ermità ben divertida! Ara, hi ha unes quantes coses que pots fer per reduir les possibilitats de contreure una calipàndria o una bona grip.

Primer de tot cal saber, arran d’això que descrivíem, que diferencia el refredat i la grip. Abans d’entrar-hi, però, hem de saber per què ens refredem.

Per què em refredo cada any

Hi ha aproximadament cap a 200 virus del refredat diferents. I és ben probable que tots ens n’infectem amb algun un o un parell de cops l’any. El primer símptoma sol ser tenir la gola seca i irritada, tot seguit la ragera de nas, el cansament i la pèrdua de gana.

El contagi es pot explicar pels canvis en la nostra quotidianitat. Quan fa fred, s’engeguen les calefaccions i es tanquen les finestres. Ens trobem de gust amb el “caliu de la llar”, però justament aquest caliu, en un ambient tancat, és el brou de cultiu perfecte perquè el germen que pugui dur un dels residents s’escampi, cosa que explica que siguem més propensos a infectar-nos-en a l’hivern.

La diferència entre el refredat i la grip

La grip és una infecció (pel virus influença o de la grip), del tracte respiratori, i pot afectar cada any fins al 15% de la població. A diferència del refredat (que també és una infecció vírica, tal com hem apuntat) els símptomes apareixen de sobte i són més greus: febre alta, fatiga extrema, mals de cap i cos adolorit en són els més habituals.

Tots dos virus són molt contagiosos i es propaguen per l’aire, de manera que l’esternut o la tos d’una persona infectada el disseminen per l’aire de l’habitació tancada i calentona on s’estigui. També es poden encomanar pel contacte de mans, i per aquesta raó és important de rentar-se-les amb regularitat.

A continuació, expliquem què més pots fer per evitar-ne el contagi.

10 trucs per evitar refredats i grips

1. Menjar cinc peces de fruita o verdura al dia

Menja’n almenys cinc al dia i enfortiràs el teu sistema immunitari. Cal destacar, especialment, que l’all i la ceba tenen propietats antivirals, antibacterianes i antiinflamatòries. Si no t’agrada l’all natural, hi ha suplements que en contenen als herbolaris.

2. Mantingues una bona hidratació

Beu força aigua, sobretot si ets molt de temps en els espais tancats i amb calefacció que esmentàvem abans. No únicament mantindràs el cos ben hidratat, cosa que cal procurar sempre, sinó que això t’ajudarà a eliminar-ne toxines.

3. Controla el consum d’alcohol

Limita’n el consum tant com puguis, això també enfortirà el teu sistema immunitari. L’excés d’alcohol pot generar dèficits vitamínics i fa minvar la capacitat de l’organisme per combatre les infeccions.

4. Dorm les hores necessàries

És la forma natural de recarregar piles, i si no t’acabes de trobar fi com abans “de caure-hi”, t’ajudarà a recuperar-te de qualsevol infecció.

5. Pren te verd

És una de les fonts més riques en antioxidants, cosa que implica, de nou, enfortir el sistema immunitari. Si no t’agrada, sembla que el te normal pot tenir resultats anàlegs, tot i que no hi ha unanimitat entre la comunitat científica que ho avali.

6. Troba temps per relaxar-te i combatre les infeccions víriques

Si estàs passant per una situació d’estrès, ets més susceptible d’agafar les infeccions que causen la tos, els refredats i les grips, de manera que mira de calmar-te i estar sa. Recomanem de practicar ioga, o altres disciplines de relaxació, per tenir la ment serena.

7. No et toquis la cara

Amb aquesta prevenció evitaràs la disseminació dels gèrmens. Tal com ja hem indicat, el virus també és a les mans i pot penetrar al cos pels ulls, el nas o la boca. A fi d’eludir el risc de contagi tant com es pugui, renta’t les mans amb determinada freqüència, fregant-les amb aigua tèbia i sabó durant almenys 15 segons.

8. Fes activitat

Els beneficis de l’exercici són ben coneguts: entre aquests hi ha l’enfortiment del sistema immunitari. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana fer almenys trenta minuts d‘exercici tres cops a la setmana.

9. Fes servir mocadors d’un sol ús

Deixa estar els mocadors de roba, i tria els d’un sol ús, llençant-los tot seguit en un lloc segur. Reduiràs talment el risc d’infecció.

10. Vacuna’t de la grip!

Informa-te’n al teu centre de salut. Hi ha grups de població d’especial risc, per als quals la vacuna és gratuïta.

La vacuna no conté virus vius sinó atenuats, de manera que no poden provocar la infecció. És important de vacunar-se cada any, atès que el virus muta, i la vacuna de l’any anterior pot ser que no funcioni contra la nova grip estacional.